Direktlänk till inlägg 22 januari 2009

Blandisar? rätt eller fel?

Av Yvonne Söder - 22 januari 2009 16:46

Jag måste skriva av mig lite.

Har de senaste dagarna fått 5 mail om ett upprop mot blandrasuppfödning. Man ska underteckna listan och när 500 uppfödare undertecknat ska den vidare till SKK (Sv.Kennelklubben) för vidare behandling......

Jag är ju som jag är: en motvalskärring! Kan inte låta bli att bli lite obstinat och tycka att det är viktigare att vi pekar på de renrasuppfödare som inte följer rasens riktlinjer samt de som inte följer de grundregler för uppfödning som finns. Få slut på de som utnyttjar valpköparens sårbarhet/okunskap och låter dem underteckna helt vansinniga avtal när de sitter med sin 8-veckorsvalp i knät för avhämtning. Då får de veta att uppfödaren ska ta parningar (hane) eller valpkullar (tik) på hunden, trots att de betalat fullt. HUUUUUUR ska de kunna våga/vilja säga NEJ och åka därifrån utan valp och be om pengarna tillbaka? När hela familjen väntat i veckor och ibland månader på den lilla. Eller, om de inte går med på det så får de inte köpa hund av den uppfödaren! Inte ovanligt med uppfödare som "kräver" 3 kullar trots att SKK:s avtal endast tillåter 2. Eller tar fullt betalt och kräver en kull valpar! Det skrivs tillägg på köpeavtalet som inte gäller juridiskt men vet valpköparen det? Samt de uppfödare som "tummar" på reglerna som är uppsatta av rasrådet för deras egna raser. I min ras, Dvärgschnauzer ska vi ögonlysa hane och tik FÖRE parning samt att inavelsgraden ej bör överstiga 6,25%...

Ja, men den hade ju inget på ögonen, då spelar det väl ingen roll om ögonlysningen skedde efter parning? Jo, men tänk om det varit något?

Nämen va tokigt! det blev en tjuvparning! Far och dotter,  ojojoj, vi visste inte att tiken löpte, ojojoj vi visste inte att tiken var dräktig, då var det redan för sent, 12% inavel, vad ska vi göra nu då? vi måste ju sälja dem ändå.....

Och att vi stöttar och stödjer varandra i med och motgångar och inte kastar skit på den som råkar illa ut med tex ett oväntat ögon/patella/höftledsresultat eller what ever, för det kunde varit du!

De här exemplen är däremot något som JAG skulle tycka vara viktigare att värna om än att det finns vissa människor som kallar sig uppfödare och säljer blandrashundar. Känner ni er hotade av dem? Eller att de konkurrerar med Er? Det är inte alla som har råd att lägga 10-15 tusen på en hund.

Förlåt mig! men lägg kraft och energi på Er egen ras och se till att få dem så friska som möjligt! Och att uppfödare gör sitt bästa och följer det regelverk som finns. DET kan vi påverka eftersom vi är medlemmar i SKK och kan kräva av organisationen att ta upp frågor gällande våra egna hundar. 

De uppfödare jag fått mailen av vill bara väl, JAG VET men jag tänker inte skriva på utan tycker vi ska lägga fokus på det VI håller på med och inte på en så pass liten verksamhet som trots allt blandrasuppfödningen är i Sverige. Vet ni att det finns ca 11 tusen registrerade uppfödare i Sverige med minst en valpkull de senaste 5 åren? Vill du verkligen göra nåt bra? stoppa då importen av "gatu/hittehundar" där det slarvas med korrekt vaccinering som kan ge oss sjukdomar i Sverige som vi inte har och inte vill ha!

Kram till ER alla!

Två renrasiga hundar! *smile*


 
 
Katarina med flock

Katarina med flock

22 januari 2009 19:17

FÖRLÅÅÅT!!!!

Jag är en av dom som skickat maile till dig och det jag tänkte på var nog mer dessa olagliga smuggel/falska importer som sen blandparas mm....... och visst F_N,.... vill vi väl,............ och visst F_N har du så rätt i det du skriver,... du ÄR en sådan klok kvinna (har sagt det förr och säger det igen).... du säger verkligen det där vi andra går och tänker på och TACK för det.... Det gör att vi får igång diskussionen och fokus på rätt saker.
AVTAL är viktiga saker,... hur svårt kan det vara SKK:s standard avtal är tydliga och enkla trots det kan man tolka (önsketänkande), och göra tillägg skriftligt eller muntligt precis som du skriver i ditt inlägg men också göra små efterkonstruktioner med motiveringen att "det ÄR så man gör" ????? eller "det ÄR så det SKA vara" ????

Jag blir bara matt.....

YVONNE tack för att du finns!!!!
Kramar

http://tallys.dinstudio.se

 
Malin Hedén

Malin Hedén

22 januari 2009 19:40

HEJA MAMMA! Alldeles riktigt och vi pratade ju om detta idag och kom fram till att vi båda tyckte det var ett löjligt och "litet" problem att jaga efter blandrasuppfödare i jämförelse med annat. Jättebra skrivet!!
Jaga efter de uppfödares som inte sköter sina djur och inte följer regler och lagar. Det finns uppfödare i båda "lägren" (bland/renrasig) som inte sköter sig, så varför kasta sten i glashus?

http://www.malinheden.se

 
Sussie

Sussie

22 januari 2009 19:45

Oj, kolla koden! Nästan som mitt favvoställe ;)

Här är den andra som skickat mailet och jag håller verkligen med om ALLT men samtidigt behöver ju inte det ena utesluta det andra?

Hinner inte skriva mer nu, måste till spisen...har uppfödar-date imorgon, så jag ska förbereda maten.

Men sista ordet lär väl inte vara sagt om det här viktiga ämnet, så jag återkommer när jag har en stund över :)

Kramis!!!

http://bullmamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Yvonne S

22 januari 2009 19:51

Katarina:
Be inte om förlåtelse! hade jag inte fått mailet hade jag inte bloggat om det här!
Nån mening med allt!
Malin:
Oslagbart team du&jag? *fniss*
Sussie:
Vaddå inte tid....för att du har en egen blogg att ta hand om nu? *skrattar*
Kram till er alla, var och en har rätt till att tycka vad man vill här! Bara det sker öppet! Inga anonyma åsikter tack!

 
janina

janina

22 januari 2009 23:26

jag tycker ju iof att mailinnehållet var befogat men det är svårt att ta ställning vari man skall lägga sitt krut. det finns så enormt många ormgropar inom hunderi, ja andra områden också, så vilken skall man välja? man kan inte engagera sig i allt,det har man ingen energi till.

jag tycker importhundsproblematik, oseriösa uppfödare, hundhandel m. stulna hundar, blandraser osv går under kategorin:PROBLEM

http://www.nogg.se/theotheoneandonly

 
janina

janina

22 januari 2009 23:33

och att det är en djungel att veta vad man som individ kan göra åt alla dessa missförhållandena?! problemen är så gigantiska och ogreppbara iaf på individnivå. och efter vad man hör så är problemen övermäktiga alla som gör sitt allra allra bästa och verkligen engagerar sig. inte blev vi klokare av detta. konstaterar bara att det är ett gigantiskt dilemma vi hundägare står för. sjukdomar tex. skulle jag veta vad jag kan göra som har effekt så gjorde jag det men iaf just nu så känns det som att ödsla energi, eller vad tycker ni andra? har ni några konkreta tips på hur vi tillsammans skall komma åt allt detta elände?

nej nu skall virrhönan yra sig till sängen
godnatt på er

http://www.nogg.se/theotheoneandonly

 
Malin Hedén

Malin Hedén

22 januari 2009 23:42

Med tanke på hur sönderavlade våra renrasiga hundar är, så är kanske blandraserna att föredra rent genetiskt. Jag har träffat massor av blandraser. 99% av dem har varit av mycket god mentalitet och fysik. Låt människor föda upp blandraser om de gillar det. Så länge de tänker på djurens bästa vad gäller mentalitet, fysik, uppväxtmiljö etc, så skit samma. Se till att våra mest sönderavlade raser blir vad de en gång varit i stället. Varför inte en namninsamling om dem? Jag tror knappast att blandrasuppfödarna är ett problem mer än att det är konkurrenter till de "riktiga" uppfödarna ;-). Kanske skulle man också ta och se över hur det ser ut med priser på renrasiga hundar idag? Är det klokt att en hund ska kosta femton tusen, om den inte som inom vallningen tex är färdigtränad och bara är gå ut och tävla med? Jag tycker inte det är konstigt att folk föder upp och eller köper blandisar. Det finns massor av underbara, sunda, kärleksfulla hem som inte har så mycket pengar att lägga på en hund. Ska de då inte få ha hund? Alternativet för dem blir ju en billigare.........BLANDRAS. Glöm inte de sämre lottade här i livet. De behöver många gånger en fyrbent vän mer än vad vi lyckligt lottade gör. Bara för att man inte harråd attköpa hunden dyrt, så behöver inte det betyda att man inte ger den ett gott hem............blablablabla *skrattar*.Jag skulle kunna fortsätta huuuuuur länge som helst. Det är så kul att diskutera sådant här *smile*

http://www.malinheden.se

 
Sussie igen

Sussie igen

23 januari 2009 00:44

Oj! Vilka inlägg! Hmm...en annan skulle ju legat i sängen för några timmar sen, så vad gör en liten stund till?

Visst håller jag med om att alla ska ha möjlighet att kunna skaffa sig en fyrbent vän och jag kan verkligen förstå att inte alla har ekonomi för att betala 10-15.000:- för en hund.

Det jag är emot är att uppfödningen av blandisar (nu är jag nog farligt ute?) ofta är i rent vinstsyfte. Så lite utlägg som möjligt på valparna innan de är sålda? Vi SKK-medlemmar har ju SKK's regler som vi ska följa vad gäller leverans av valpar; vaccinationer, försäkringar etc. Vi betalar för att få valparna registrerade och veterinärbesiktigade och vi betalar för undersökningar (ögonlysn etc) innan föräldrarna paras.

Tyvärr tror jag nog inte att blandis-uppfödarna följer SKK's regler? Men jag kan ha fel, rätta mig i så fall för jag har ingen som helst erfarenhet vad gäller blandisar.
Men när jag ser annonser som:
- Köp två till priset av en!
- Amortering eller betalningsanmärkning inget hinder!
...då känns det inte så seriöst precis.
Kanske blandisarna skulle ha en egen klubb med strikta regler att följa de oxå?

Det där med att blandisar skulle vara friskare har jag hört är en myt, men det beror kanske på vad man jämför med?

Näe nu får jag ge mig!
Go´natt kära vänner!!!

http://bullmamman.bloggagratis.se

 
Sussie åter igen

Sussie åter igen

23 januari 2009 09:22

Den här diskussionen kan nog fortgå i evigheter...o det är ju bra!
Jag har lite mer på hjärtat :)

För att förtydliga mig, så vill jag bara säga att det viktiga för mig är att hundarna och deras mattar/hussar är nöjda och mår bra.
Att hundarna föds upp i en bra miljö, får den vård och skötsel de ska ha och att mattar/hussar inte förs bakom ljuset utan har en uppfödare att vända sig till och få stöd ifrån om det så behövs. En seriös uppfödare som har sin ras bästa för ögonen och följer de regler/rekommendationer som finns. En uppfödare som sover gott om natten för att hans/hennes valpars nya hem är valda med omsorg!
Sen må det vara en renrasig eller en blandis, för ALLA hundar bör reglerna och förutsättningarna vara desamma.

Att sänka priserna på rasrena hundar är nog svårt med tanke på vad det kostar att föda upp en kull valpar; språngavgift och valppris till hanhundsägaren, bensinkostnader (parning), undersökningar (ögonlysn etc), ev veterinärvård, mat, vaccinationer, försäkring (3-års dolda fel), registreringsavgifter…ja, you name it… Listan är lång på utgifter det inte går att komma undan om man är medlem i SKK och är en ansvarsfull uppfödare .
Sen finns det naturligtvis de som inte följer de regler som finns, precis som i alla andra klubbar, föreningar etc. Jovisst ska man sätta dit dom, det tycker jag verkligen, regler är ju till för att följas. Men som sagt, det ena kanske inte måste utesluta det andra?
Det var allt för stunden ;) Nu ska jag göra ananaspajer till tibbe-tanterna som kommer om någon timme :)
Tjingeling!
Det var

http://bullmamman.bloggagratis.se

 
Malin Hedén

Malin Hedén

23 januari 2009 10:57

Bra sagt Sussie!
Det var just det jag menade "Sen må det vara en renrasig eller en blandis, för ALLA hundar bör reglerna och förutsättningarna vara desamma."
Däremot skrattade jag åt din första kommentar "Det jag är emot är att uppfödningen av blandisar (nu är jag nog farligt ute?) ofta är i rent vinstsyfte."
hahaha och det menar du att inte renrasiga uppfödare har som syfte? Nu var du allt lite rolig *hehe* Puss puss


http://www.malinheden.se

 
janina

janina

23 januari 2009 22:29

ja jag tackar sussie som skriver det jag tänkte...har inget emot blandisar! vilket jag nu ser att det verkar som i mitt inlägg. kort sagt: det viktigaste är att vara seriös i alla lägen! må så gott

http://www.nogg.se/theotheoneandonly

 
Cilla

Cilla

24 januari 2009 01:03

Jag har ju en blandis, och det är ju inget större fel på henne, eller??
Sådan matte sådan hund...
Jag älskar min Shakira...
Kram Cilla

http://cillalindblad.bloggagratis.se

 
Sara

Sara

24 januari 2009 23:52

Jag är inget fan av blandisavel direkt men tycker nog att SKK/renrasuppfödare/rasklubbar ska sopa utanför sin egen dörr först...

http://www.hezzy.se

 
Malin Hedén

Malin Hedén

25 januari 2009 21:04

Janina!
Ditt inlägg uppfattades INTE av MIG som att du inte gillade blandisar.
Cilla!
Din Chakira är ett typexempel på en bra blandis. Hon är lite småknäpp, men det är ju mina renrasiga hundar också *skrattar*
Sara!
Den kommentaren gillade jag, fast jag skulle gärna vilja ha ett argument till din första mening "Jag är inget fan av blandisavel direkt"? ;-)

http://www.malinheden.se

 
moa

moa

27 januari 2009 22:45

Hej.jag tycker inte det är något fel med blandraser bara det är en seriös uppfödare:)

http://www-moas-hundliv.bloggagratis.se

 
Marie

Marie

7 februari 2009 18:10

Tack för dina kommentarer hos mig! Blev nyfiken och nu är jag här! ;-) Du har en mycket trevlig blogg som jag kommer att roa mig med ett bra tag framöver...
Jag lägegr till dig bland mina länkar!
Hoppas du får en trevlig schlagerkväll!
Marie

http://hundblogg.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Söder - 12 april 2011 20:53

Är en supersöt lite Dp.valp! Hon är så duktig, går ut och kissar och bajsar.... Så är det snöfritt och inte 25 minusgrader ute.... lättare då! Men...... jag skulle mer än gärna se att hon fick en ny familj att flytta till.... Snart! Som tur är ha...

Av Yvonne Söder - 8 april 2011 22:19


Ja, mina kära vänner...... vad ska jag säga..... Ni som känner mig vet att jag inte alltid är rumsren, precis som mina hundar, men jag bara måste!   Inte var dejtingsidorna som jag trodde i alla fall. Vet egentligen inte vad jag förväntade mig me...

Av Yvonne Söder - 7 april 2011 11:45


Inget jag strävar efter att erfara men nu sitter jag här..... Men en osåld valp! Lite is i magen är bra att ha... jag har laddat med ett helt isberg kan jag säga. Jag VET att man ska räkna med detta men när jag väl sitter här ser jag sommaren med...

Av Yvonne Söder - 21 mars 2011 22:24


Det sköter de själva om de är Dv.pinscher.....   Jag har suttit här på kontoret (valprummet) och ska gå ut i köket och sätta på lite kaffe.... DÄR är ALLA hundarna! Pia, Bodil, Sigge (dv.schnauzer på besök) och valparna!!! Spånskivan som är för d...

Av Yvonne Söder - 10 mars 2011 21:54


och jag tror jag har fått till det? Idag flyttade Prinsessan av Norge "Mimmi" till Sala på prov. Jens har skickat bild och mail där de ligger alla i hans soffa och myser. Han har en Schäfer också. Inte var det nåt problem för Mimmi som är van vid s...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards