Alla inlägg under augusti 2010

Av Yvonne Söder - 26 augusti 2010 21:11

Sommaren... jo, jag älskar sommaren, värmen, ljuset och solen! Att sitta ute och umgås med vänner eller grannar. Barnen som cyklar, leker i sandlådan, poolen. Värmen för mina leder som jag bara önskade att jag kunde tanka på under sommaren så det räckte över vintern.


Vad är det jag hatar då? Jo, att jag har så fruktansvärt dålig karaktär! Fika, grilla, vin, chips, godis, fika, grilla, vin, chips, godis osv osv osv.... och samma resultat som varje sommar: upp några kilo! Jag blir så ARG på mig själv. Jag kan inte skylla detta på någon annan! Eller kan jag det? Kan jag skylla på vännerna som vill komma och fika och grilla?


JA! Fiiiint då säger vi så! Det är ERT fel att jag går upp i vikt på sommaren!

 Tack så mycket! Det känns mycket lättare nu!


  

Av Yvonne Söder - 18 augusti 2010 09:06

Om man INTE talar sanning blir det konsekvenser.

Om man talar sanning och ingen lyssnar blir det också konsekvenser, men av det lögnaktiga slaget!


Med detta inlägg (första och enda) vill jag tala om att jag gått ur detta rak i ryggen och med hedern i behåll och hela tiden varit sanningsenlig.


Jag säger till alla "hyenor" som gottat sig i detta utan att överhuvud taget frågat sig: Finns det två sidor av myntet?  Nu är har jag sållat agnarna från vetet! Det känns så skönt att veta vilka jag har på "min" sida.


Ni andra ber jag faktiskt dra dit där det är j-----igt varmt! Och hör INTE av Er med en massa dåliga, lögnaktiga "ursäkter" varför Ni bara lyssnat till en version av storyn och trott på den! Jag vill inte ha med Er att göra!


Nu sätter jag punkt för denna händelse. Over and out!  och går vidare, det regnar idag och det är bra för svampen i skogen. Prinsessan av Norge och jag ska gå Agility i slutet av augusti, bara hon och jag för att stärka hennes självförtroende.


Ha det gott alla vänner! Vi ses snart på Fejan igen! I´m back

       

Av Yvonne Söder - 17 augusti 2010 09:13

I Sveriges Rikes Lag sägs alltid: att Du är oskyldig tills motsatsen bevisas!

I Sveriges Hundvärld sägs alltid: att Du är skyldig tills motsatsen bevisats!


En underbar höstbild från en av mina valpköpare/vänner som för länge sedan gav mig ett ord som jag tycker är bra:


************  Låt de små människorna förbli små  **************


  







Av Yvonne Söder - 16 augusti 2010 13:31

Som ni förstår handlar INTE detta om mig *ler*.


Nej, detta inträffade på morgonpromenaden. Vi möter en "liten" tjej, ca 25-30 år, av asiatisk härkomst. Inget rasistiskt om detta nu utan bara för att ni ska se bilden framför Er. Där kan de se ut som 12 till de är 40? Hon går av stigen och ser helt panikslagen ut, jag tänker: Åhh, hon är givetvis rädd för hundar? Så jag tar in mina och ska gå förbi.... Då hör jag ett avgrundsvrål bakom henne.... från "det" hon har i kopplet. En STOR hund av brukshundsras, nådde henne till armhålorna typ. Han (antar att det är en hane) har munkorg och halti grimma.... hon hänger med hela sin tyngd (30 kg?) och försöker bemästra besten...

Jag kan säga att vi var väldigt glada att han hade munkorg...


Tänk vad fint en liten "pinne" passat denna söta tjej? Ibland förstår jag INTE hundvalet?

    

Av Yvonne Söder - 14 augusti 2010 09:05

är något jag levt med i många år och äntligen lärt mig att accepter och att inte skämmas för. Det är lite som att vara förälder? en livsuppgift som inte alltid är lätt att hantera men finns där.


När det händer ens barn något blir man lika förtvivlad om de så är 4, 14, 24 eller 34 år. När de slår sig eller är sjuka, tonårsbekymmer, jobb, bostad, skaffa barn, droger?  Nu är de vuxna och gör sina egna val och får stå för konsekvenserna själva! Det är inte så enkelt, det är inte alltid som de förstår sitt eget bästa i sina val, (vem gör det?) eller att de överhuvud taget tänker på konsekvenser? Och mamma finns alltid där om det går åt h-e! Och när jag ser att de är på banan igen, kan jag luta mig tillbaka och då kommer den, depressionen, i olika intensitet varje gång.


Men nu är jag på väg upp ur "brunnen", igen. Symboliken är den känsla jag hade när jag hamnade i en djup depression och *PTSS* för många år sedan, att jag förtvivlat klamrade mig fast vid väggen i en brunn, om jag släppte taget skulle jag drunkna, och jag orkade inte ta mig upp? Vilken förtvivlan! Jag faller inte lika djupt nu för tiden tack vare bra mediciner och kuratorer, men är ändå där och hälsar på ibland... Och då måste jag lösa det själv och i det jobbet är jag alltid ensam, och inga vänner i världen med all sin välvilja och kärlek kan hjälpa mig under den processen! Men jag vet ju att ni finns där! Och det räcker!


En kommentar på mitt tidigare inlägg att en person kände sig "utpekad"? är tråkigt att läsa då mitt inlägg INTE var ämnat åt någon person! När jag blir deprimerad går jag "in i mig själv", och det är ALDRIG personligt mot någon!

Och en blogg är en blogg är en blogg.... ett resultat av MINA subjektiva funderingar. Take it or leave it?


Och säkert som amen i kyrkan kommer den tillbaka, depressionen, jag vet inte när eller hur eller varför.... Bara att gilla läget.... Take it or leave it?




Av Yvonne Söder - 13 augusti 2010 09:10

Mooooaahhhh! Kanske man inte ska göra något idag då?


I går kväll bestämde jag att de små fröknarna: Prinsessan av Norge och Piapluttfismajan INTE ska få sova i min säng...

De lägger sig under täcket och så blir det varmt och de går "ut", efter en stund ska de under igen... och så håller det på. Och jag sover ännu sämre.


Så jag satte en hage av kompostgaller nedanför sängen med mysiga korgar. Först satt båda två och tokstirrade medan jag läste en stund.... Men jag släckte och höll tummarna. Ett par gånger har Prinsessan av Norge frågat: Snälla? men jag har nonchalerat henne och hon har somnat om. Så här får det bli!


Undrar om jag ska våga städa i dag? Eller.........


    

Av Yvonne Söder - 10 augusti 2010 21:39

skulle va fint att ha! En som stryker mig över ryggen och tröstar. Och nu tror ni som följt mina inlägg på FB och här på Bloggen, att:

 -Åhh va skönt hon har fått "hjälp" av en vän....


Om ni visste vad fel ni har.... I nöden prövar man vännen.... j-a bullshit!


Det kanske är så för att jag ALDRIG varit en "kindpussare" blähh!! Kramar och/eller pussar jag någon när jag hälsar är det för att jag vill det och tycker om personen i fråga. INTE för att det ska "se snyggt ut" eller för att "hålla sig väl"!

Och det skulle ALDRIG falla mig in att fejka, stryka medhårs eller fjäska. Jag uppför mig när jag möter någon jag "inte tycker om" men så f----n heller att jag kramas och pussas. Kanske det är därför jag saknar en vän nu?


Kryptiskt? Ja, det är meningen......

Fortsättning följer......

Av Yvonne Söder - 9 augusti 2010 08:31

att rinna över? Skulle jag mer än gärna velat stoppa! Men det går ju inte, livet har sina ups & downs, så är det bara. Och nu är det "översvämning" i hjärtat!


Vad är det då som tynger mig? Ja, det är flera saker och det är något jag inte vill/kan delge Er alla. Det är personligt och privat, och har inget med FB eller Er kära vänner att göra. Jag är en känslomänniska bakom min "fasad" jag tar in mer än jag ger sken av, jag är stark och duktig när jag är behövd, men en riktig mes och lipsill efteråt. Mes? nja säger de flesta av Er då, jo, mes i den bemärkelsen att jag har svårt att ropa på "räddningstjänsten" för min egen skull!


Det här har "lagrats" under ca ett års tid.... staplats och stuvats undan, flera olika händelser som varit känslomässigt jobbiga. Jag har varit tvungen att vara stark för att inte vi alla skulle braka igenom.... eller hade det gått ändå?

Ja, förmodligen...


Men nu är jag som jag är, och "kärringen mot strömmen" har simmat för länge i motvind och orkar inte mer, så jag tar timeout och ska försöka ta hand om MIG ett tag. DET blir inte lätt ska ni veta!


Ha de gott där ute och vi ses/hörs när jag repat mig! De här tre underbara barnbarnen ska få hjälpa mormor/farmor till nya tag! *älskar*


  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards