Direktlänk till inlägg 29 december 2010

Nytt år igen..... och det j-a smällandet...

Av Yvonne Söder - 29 december 2010 14:28

Jag vill bara visa Er ett brev jag delade ut i området där jag bor för några veckor sedan. Det har varit tystare än någonsin.... kan det bero på brevet? Hoppas det!



* God Jul & Gott Nytt År! *

 

Önskar jag Er ALLA.... men vill även påminna om att nu börjar en period där en del av våra husdjur far väldigt illa.

 

Åldersgräns för att köpa eller använda raketer

 

Den som är yngre än 18 år får inte vare sig köpa eller använda raketer, inte ens i vuxnas närvaro. Regeringen har i en förordning bestämt att åldersgränsen ska vara 18 år. Detta för att försöka minska skaderiskerna med fyrverkerier.



Brandmyndigheten och Polisen säger:

 

Du ska ansöka om tillstånd för att få avfyra pyrotekniska pjäser. Samt informera samtliga boende som på något sätt kan beröras. Det är inte tillrådligt att avfyra i tättbebyggt område.

 

I Lagens mening är det jämställt med langning av alkohol att köpa ut smällare/raketer till minderårig, alltså, barn/ungdom yngre än 18 år!

  

Att under flera veckor inte våga ta promenader med hunden för att det smäller i tid och otid är väldigt tråkigt. Om jag vet att det smäller under tiden 23 – 01 på nyårsnatten har jag möjlighet att åka bort till en tryggare plats för mina djur, men jag ska inte behöva vara bortrest i tre veckor?

 

Jag vill med den här lappen be Er att begränsa smällandet till nyårsnatten. Samt att inte köpa ut till Era minderåriga barn som med förkärlek smäller inne bland husen.

 

Yvonne Söder

Karin Alinders v. 20

 

* Detta är inte från styrelsen utan från mig privat *

 

Här ligger min dv.schnauzer Elsa varje gång det smäller.....

  

 

 
 
Dottern

Dottern

29 december 2010 15:20

Ja, om någon blir sur över detta på DIG så kan man ju undra hur det är fatt. Jag menar det ÄR ju lagen som säger detta och inte DU. Fast jag vet ju av erfarenhet att man blir hängd oavsett. Påminn inte folk om lagar och regler för då blir det ett j-vla liv *hahaha* Kanske för att folk känner sig dumma när de kommer på sig själva med att faktiskt vara "lagbrytare"?
Jättebra brev morsan! De får tycka vad de vill, för du har ju rätt. PUUUUUSSSS

http://www.malingolve.se

 
Ingen bild

Yvonne S

29 december 2010 19:19

Ja, det fick vi erfara i höstas.... hur lätt folk kan misstolka och bli förb-e för något som för Dig var självklart? Är det en åldersgräns finns den av en anledning! Tex att köpa/nyttja tobak och alkohol? Att komma in på krogen? Att smälla raketer? Och att ha ett konto på Facebook? Och jag är så j-a less på att föräldrar behandlar sina barn som "vuxna" de ska vara med på allt? Låt barn vara barn! De hinner nog med vuxenlivet ändå........

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Söder - 12 april 2011 20:53

Är en supersöt lite Dp.valp! Hon är så duktig, går ut och kissar och bajsar.... Så är det snöfritt och inte 25 minusgrader ute.... lättare då! Men...... jag skulle mer än gärna se att hon fick en ny familj att flytta till.... Snart! Som tur är ha...

Av Yvonne Söder - 8 april 2011 22:19


Ja, mina kära vänner...... vad ska jag säga..... Ni som känner mig vet att jag inte alltid är rumsren, precis som mina hundar, men jag bara måste!   Inte var dejtingsidorna som jag trodde i alla fall. Vet egentligen inte vad jag förväntade mig me...

Av Yvonne Söder - 7 april 2011 11:45


Inget jag strävar efter att erfara men nu sitter jag här..... Men en osåld valp! Lite is i magen är bra att ha... jag har laddat med ett helt isberg kan jag säga. Jag VET att man ska räkna med detta men när jag väl sitter här ser jag sommaren med...

Av Yvonne Söder - 21 mars 2011 22:24


Det sköter de själva om de är Dv.pinscher.....   Jag har suttit här på kontoret (valprummet) och ska gå ut i köket och sätta på lite kaffe.... DÄR är ALLA hundarna! Pia, Bodil, Sigge (dv.schnauzer på besök) och valparna!!! Spånskivan som är för d...

Av Yvonne Söder - 10 mars 2011 21:54


och jag tror jag har fått till det? Idag flyttade Prinsessan av Norge "Mimmi" till Sala på prov. Jens har skickat bild och mail där de ligger alla i hans soffa och myser. Han har en Schäfer också. Inte var det nåt problem för Mimmi som är van vid s...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards