Alla inlägg den 17 januari 2009

Av Yvonne Söder - 17 januari 2009 15:49

Tusen strålande solar av Khaled Hosseini!

Det var den bästa bok jag lyssnat på! Jag läser mycket och har gjort sedan jag var 7 år. Jag hade fördelen att min pappa arbetade på Norstedtsförlag och när jag var barn handlade det inte om "löneförmåner" att ta hem böcker med defekter. Jag är oerhört tacksam för biblioteket och en kul grej var när jag flyttade till Alunda 2006 och gick på biblan så satt där en dam i kassan som kände igen mig från biblan i Gottsunda på -80 talet!

Den här boken var så gripande att jag lagat mat, diskat, kokat kaffe, gått på toa, stickat och gjort annat för jag kunde inte sluta lyssna. Sorglig och samtidigt så intressant. Två kvinnor står i fokus och deras levnadsöden i Afganistan under tiden före och efter talibanernas tid. Jag säger bara: vilka starka kvinnor som klarade av det liv de tvingades leva. Totalt maktlösa! Mannen hade ALL makt. Ni ska absolut läsa den om inte annat för att få lite distans till det fina land vi lever i och vilken frihet vi har! Boken avslutas 2003 och så sent som 1999 blir den ena kvinnan svårt misshandlad för att hon gått ut utan att ha en manlig släkting med sig........men hon hade burkan på sig.....

 Det finns en bok till av samma författare: Flyga Drake. Den finns även som film. De båda böckerna är fantastiska och är fristående från varandra.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards