Alla inlägg under november 2008

Av Yvonne Söder - 30 november 2008 09:56

det första ljuset är tänt!

Njut av dagen, tänd fler ljus och ha det bara skönt!



Av Yvonne Söder - 29 november 2008 19:40

Kära läsare!

I dag har jag varit på mitt tredje barnbarns dop. Det var i Knivsta Gamla Kyrka, som är en liten söt kyrka. En fin och avslappnad ceremoni pga att prästen, Hans Stigzelius är så lättsam. När kyrkklockorna började ringa fick jag en stor klump i halsen och tänkte på Fias nyss bortgångna anhörig. Jag blir alltid så otroligt känslosam i kyrkan. Jag gick ur Svenska Kyrkan på min 18 års dag men har med de tre barnbarnens dop och några begravningar under åren kommit in i kyrkan ändå. Jag känner mig inte obekväm i kyrkan i dag och när Tindra döptes tog jag dessutom nattvarden. Är det sant som man säger kanske:

När fan blir gammal blir han religiös? *skrattar*

Nathalie tyckte det lät jättebra här hon hojtade "hoho" mot taket. När vi skulle sjunga höll hon i psalmboken och vaggade med rumpan i takt till orgeln. Hon hade njutigt ännu mer om det varit gospelmusik! *ler* Pojkarna bredvid mig hade myror i brallorna och fnissade och knuffade och nöp varandra oavbrutet. En annan bebis började gråta och Milton som han ska heta gjorde som de flesta barn, ledsnade efter ett tag och lät sin ljuva stämma ljuda i det akustiska rummet! *smile* Efter kyrkan träffades vi alla i Församlingshemmet där det serverades fika. Kusinerna Tindra och Nathalie rasade tillsammans med tre pojkar. Oj, vilket liv! Hade jag tänkt på det hade jag tagit med mig mina hörproppar och tagit lite "lugnande" *asg*. Gammelfaster Eva läste ett mycket vackert brev till Milton och då kom det en tår i ögat igen.

Tack Magnus och Sofia för en mycket fin dag!

Här har Milton ledsnat!

Av Yvonne Söder - 25 november 2008 10:57

I går kväll satt jag och tittade på tv då jag hörde något konstigt utanför, jag gick till dörren för att titta vad det var.....Det var mina grannar som skottade åt mig!!!!

Jag öppnade dörren och frågade: Vad gör Ni? Vi skottar åt dig för det ska du inte göra med din hand, eller hur?

Jag fick en tår i ögat ska ni veta, där var Lotta & Per, Helena & Håkan och alla deras barn som skottade för allt vad tygen höll! Ni ska veta att det hade kommit rejält med snö under hela dagen, så det var lite att skotta. Utan att säga någonting hade de bara satt igång! Vilken fantastisk gåva till mig. Jag ska passa på att tacka även Anders & Pernilla med barn som tidigare under dagen hjälpte mig att få undan bilen. Tusen tusen tack underbara grannar! Här kommer bilder från kvällen.

Lotta & Helena

Håkan, Per & Lotta. Ser ni plogbilen?


Av Yvonne Söder - 24 november 2008 12:09

Oj vilket väder! I morse när jag skulle släppa ut Pia för att kissa fick jag inte upp altandörren! Jag släppte ner henne och hon kissade så klart på mattan. Inget att säga om det. Jag fick lägga hela min tyngd på dörren för att skjuta upp den så jag kom ut med spaden.

Jag hade ett mycket viktigt ärende i Uppsala i dag och hade skottat på uppfarten så jag kunde komma ut från garaget. Hej och hå vad fint det gick! Det ser ni av bilden. Jag kom någon meter längre än så men grannar fick hjälpa mig att komma upp lite på uppfarten så plogbilen kunde komma förbi. Tre vuxna och mattor under däcken! Suck! Bussarna var inställda mellan Östhammar och Uppsala. Det var bara att ringa och meddela att jag inte kunde komma, det blev en telefonkonferens i stället. Hade jag vetat det innan hade jag aldrig försökt med bilen ens.

Jag har skottat en liten stig ut från altandörren där hundarna i alla fall kan gå ut och kissa.....Ni kan tänka er Pia i snön! Vart tog hon vägen? *skrattar*

Ingen kommentar på tidigare inlägg? betyder det att ni anser mig vara en idiot som inte förstår att betala för mig eller håller ni med? *smile*


Framför entrédörren står trädgårdsmöbler.....

Av Yvonne Söder - 23 november 2008 12:29

Som ni alla vet vid det här laget har jag opererat min hand. Det har under 2 dygn kommit 15-20 cm snö och jag kan inte skotta. Några grabbar höll på utanför igår och skottade och hade kul (trodde jag) så jag frågade om de ville hjälpa mig att skotta garageuppfarten? Ja, visst svarade de och jag blev JÄTTEGLAD! jag har försökt skotta lite på altanen så jag ser Pia när hon ska ut och kissa *skrattar* och det är INTE  bra för handen. När de var färdiga knackade de på dörren! TUSEN TACK, VA SNÄLLA NI ÄR! ÅHHH VA FINT NI HAR GJORT! Då säger den ena killen: -Vi brukar få betalt! Jag blev alldeles paff. Jag trodde i min enfald att de tyckte det var kul, inte att de gjorde det för att tjäna pengar? Hur dum kände jag mig på en skala? Jag hade inga kontanter hemma inte ens godis. Jag tackade igen och nu har det kommit ytterligare 10 cm snö.....som jag får skotta själv.....

Konstigt kan jag tycka, hur det har blivit! INGEN gör något gratis idag, inte ens för att göra någon glad! Det är därför det blir som det blir inom klubbarna också när ingen vill göra något gratis. Brukshundsklubben tex har ständigt brist på folk, figuranter, personer som kan fixa i köket, städa, bygga banor och allt annat. Varför är vi så här? Och varför ska barnen ha betalt för allt de gör? Inte har jag betalat mina barn för att de skulle diska, städa, skotta snö eller gå och handla! Vilka signaler ger vi till dem? Hur goda medmänniskor blir de barn som alltid ska "tjäna" på att hjälpa andra?


Av Yvonne Söder - 19 november 2008 21:12

till Fia som förlorat en nära anhörig på ett mycket tragiskt sätt! Kom till "farmor" och lek med Pia så blir Du lite lättare om hjärtat! *kyss*


En STOR kram till Dig Fia och Dina anhöriga!

Av Yvonne Söder - 18 november 2008 18:50

Ja, det har jag fått höra sedan jag köpte Dvärgschnauzer, men nu när jag har köpt Dvärgpinscher? Då tycker omgivningen att det verkligen är befogat! Jag kan bara säga att den här lilla tjejen har köpt allas hjärtan, precis som Elsa gjorde för 7 år sedan. Pia är glad, framåt, frimodig, rolig och pigg. Malin (dotter) har stickat, ja, det är sant! hon har stickat....*asg* en påse till Pia. Fodrat med fleecetyg så hon ska ha något varmt att krypa in i. Gulligt va? Hon sov i den idag.

En sak jag funderat över är det där med pannkakor och hundar. Jag lagar mat så gott som varenda dag och har aldrig mina (observera mina) hundar i köket, men när jag steker pannkakor sitter samtliga bakom ryggen på mig och viftar på svansen! Jo, det är klart de får smaka! Mamma brukar ha pannkakor med till hundarna när hon kommer. Inte undra på att de fullständigt vrålar när hon kommer.

Här kommer en kul bild jag har fått låna från Kennel Dogbyte som bekräftar mina barns kommentarer?

Mamma det är ju små skithundar! *smile*

Hunden i toan heter Alvin!

Av Yvonne Söder - 14 november 2008 21:15

I morse gick vi på en liten promenad, jag Pia och Elsa, då mötte vi Birk som är en Sheltie 4 år. Det är första mötet med annan hund ute för Pia och eftersom jag vet hur Birk är så lät jag dem mötas. Och? Trodde ni för ett ögonblick att Pia skulle bli rädd? *skrattar* då känner ni inte henne. Hon nosade på Birk och sedan fortsatte hon gå vidare på stigen……jag säger bara: Vilken underbar mentalitet den lilla ”råttan” har. Vid 11-tiden kom mamma och pappa på besök. Mamma hade Raggmunk och fläsk med sig! *mooaahhh* Det är bland det bästa jag vet. Hemkokt lingonsylt med lingon plockade i Lofsdalen och saffransbullar fanns också med. Pappa förundrade sig över Pia: hur gammal är hon? Frågade han, 9 veckor på lördag. Ojojoj, hur liten blir hon som stor *ähum*? Han sa flera gånger: vilken behändig hund!

Malin (dotter), Jim (Bordercollie) & Nathalie (barnbarn) kom och fikade med oss. I det stojet somnade Pia innanför pappas jacka. Nathalie som är i sin mest underbara (läs vidriga) 3 års trots med grav hörselskada som följd fick frispel när hon träffade gammelmormor & morfar. Hon for runt runt runt och gapade och sjöng och hoppade. I det larmet skulle vilken valp som helst sitta bakom kökssoffan och darra, men inte Fröken Pia. Hon sov så sött hos pappa.

På eftermiddagen kom Nathalies farfar och Lena på besök. De var på väg till Östhammar och ville absolut se det lilla underverket! Var det Nathalie eller Pia de menade? *asg* Återigen får Nathalie frispel, den här gången är det HENNES FARFAR *jippie* som är på besök och volymen skruvas upp. Hon får en jättefin vinteroverall av Lena och farfar som hon provar och sedan inte ska ta av sig, inomhus. Antingen är hon helt naken eller fullt påklädd, märklig unge det där *smile*.

När alla åkt hem utom Nathalie, för hon ska vara här när Malin och Jon åker till Stockholm ett ärende i kväll, började hon plocka ur mitt matlådor, lock, hundmatskålar, durkslag, karaffer, bakgrejor, skålarskåp! Hon vänder uppochner på bunkar och rostfria skålar och börjar sedan slå med slevar och leka orkester! Jag ka pela för dig mormor........ NÄÄÄÄEEEEJJJJ! NATHALIIIIEEE! Jag hade några alternativ: 1:hämta hörselskydden i garaget, 2: ta många Sobril + ett STORT glas vin, 3: slänga ut ungen på altanen. Alternativ 2 kändes mycket lockande men det går ju bara inte! Sen skulle det badas. Där fick jag lite respit och plockade undan i kök och matrum. Upp ur badet och vi gör lite välling och ligger i min säng och myser en stund, efter ett tag håller JAG på att somna. *suck* Nu säger jag god natt och sätter mig en stund i köket och glor………*skrattar* ja, det är sant. Plötsligt hör jag hur hon sjunger: pia lilla pia du är min lilla valp pia pia……. Va f-n!! ungen sitter på golvet vid min säng och gullar med Pia. Klockan är 20 och hon sover inte! Jag stänger av TV:n och säger: Nu lägger du dig i din säng! Ja, säger hon medgörligt och innan jag hinner blinka klättrar hon över själv med hjälp av en stol, halkar och slår i sitt knä. Flyglarmet startar! Och nu ska hon ha plåster på knät! Jag hämtar ett med Snövit på. NEEEEEJJJJJ JAG SKA HA PLÅSTER MED ASKUNGEN PÅ! Jag överväger starkt alternativ 2 en gång till…..gulligt med 3-åringar? Ska jag vara ärlig? Nej det passar sig inte. *vrålar* God natt och ha en skön helg för det ska jag ha! Familjen Hedén ska resa bort! *asg* jag ska bara ta ut och in hästarna och se på TV, sy på min nya symaskin, äta och dricka gott.

Ser ni Pia?

Här har fröken blivit tillsagd och bunkarna har vänts!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards