Alla inlägg under juni 2008

Av Yvonne Söder - 23 juni 2008 19:31

Vore inte det nåt? tänk att handla kaffe, mjölk en limpa och sedan slinka in bakom ostdisken och klämma tuttarna lite? *skrattar* Slippa åka till Akademiska i Uppsala där det aldrig finns parkering och tar tid. Ni förstår att jag drömt igen?

En annan finurlig dröm jag hade var när jag skulle röntga min tik inför valpningen. Då hade veterinär Rembacken en ny digital röntgen av valpar där man markerade ett skelett i magen och klickade på musen så kom det upp en bild på valpens huvud (typ 8 veckor gammal) på en duk på väggen. Sen markerade man nästa och klickade och den kom upp bredvid den tidigare. Under bilden stod det om det var en tik eller hane..... *skrattar* Jag frågade honom om han var säker på att han inte läste av valpar dubbelt? Nej, svarade han programmet läser av DNA! Han fick fram 7 stycken valpar i drömmen. Tänk om det är så att om en så där 20 år så finns det en sådan röntgen? Idag kan vi ju titta på bebisen i magen med 4D och få fram om det blir en pojke eller flicka och få en liten filmsekvens när den rör sig.

Ja, kära vänner om jag skrev ner ALLT jag drömde om skulle jag ha material till en ganska underhållande fictionbok.

Vi har fått en ny korg, DEN var skön......


Av Yvonne Söder - 22 juni 2008 19:31

Dottern har skaffat en som står bakom deras hus. Perfekt! då vågar jag testa att hoppa! Ja men kanske man inte ska ta i så himla mycket första gången? utan känna sig för lite? Nejdå, kör på ba.... Det var jättekul! hoppade som bara den tänkte jag skulle kunna se grannens hus..... jiiihhhaaaa! sen fick jag för mig att jag skulle testa det grannens ungar gör: sätter sig på rumpan och ställer sig upp igen..... Nåja som ni säkert förstår var utgången av den övningen förutspådd.....

Jag hoppade och tyckte det var otäckt att våga, dottern ropar glatt: Du måste ha mera fart! hoppa högre!

Och det gjorde jag. När jag äntligen landar på rumpan känner jag hur något går sönder. Jag går av studsmattan och tänker: varför ska jag vara så in i h-e barnslig?

Det går några dagar och jag tror i min enfald att jag klarat mig, då kommer det. Smällen jag väntat på. Jag kunde inte röra mig, jag kom inte ur sängen. Jag kunde inte vända mig i sängen än mindra komma i och ur sovposition. Fy vad jag blir arg på mig själv. Till slut var jag tvungen att ta kontakt med läkare. Det var en totalt humorbefriad stackare som efter att jag förklarat vad jag gjort sa: jaha, och var gör det mest ont? ERU DUM I HELA HUVUDET? ELLER?

ser du inte att jag går som om jag letade svamp och inte kan sätta mig på en stol? och du frågar: var jag har ont? om jag inte hade haft så in i h-e ont i ryggen hade jag givit honom en karatespark ni vet var. Nåja jag fick dunderpiller *ler* tralalala jag kunde sova ganska bra och tom plocka valpbajs från golvet. Ibland kunde jag inte komma upp från "knänaböj" positionen men då fick jag rulla över på rygg och stretcha en stund så gick det bättre. Och hur tror ni gänget reagerade på mig liggandes på golvet med knäna på bröstet? ÅÅhhhhh va kul matte vill leka! Och vet ni egentligen hur mycket en valp skiter? näe, kunde tro det, men en sak är säker. De kackar ur sig minst 4 ggr/dag gånger 6 valpar..... Aldrig mer jag gör något utöver det vanliga när jag har valpar. Nu är de 7 veckor på onsdag och börjar bli små individer. Återkommer med film under veckan.

Av Yvonne Söder - 12 juni 2008 16:15

Vilket är värst? Ja, det vete f-n! Jag blir lika hysterisk vilket som. Helt plötsligt har jag tappat bokföringen i datorn? varför? hur? jag har inte varit in i programmet sedan mars? Fick göra en systemåterställning per 9/6? och vad i hela världen var det som hände mellan 9-12 juni? Jag fattar ingenting men hysterisk blir jag, det ska ni ha klart för Er. Nu hade jag en backup som jag lade in men varför blir det så? Jag blir lika galen om det händer något med bilen. Jag blir helt rabiat! Varför? Jo, för att jag måste be andra om hjälp och inte kan själv. Jag skulle kunna bli grundlurad, men som tur är har jag en jättegullig bilmeck i Alunda som dessutom har tålamod med hysteriska kvinnor.

En gång fick jag bakslag på efterkontrollen vid Librobäcks Bilbesiktning för bromsarna som var lagade för 4.500:- en riktig grinolle som tittar på det som åtgärdats och säger: ja, ha, här ligger två kablar i kors och det läcker från den här muttern... det blir en ny efterkontroll. Och så tillägger han: Du får inte köra med bilen förrän det är åtgärdat... bara till verkstaden! Jag skulle åka till Värmland och para en tik dagen efter. På hemvägen är jag så arg, stressad och upprörd att jag kör 110 km förbi en kamera på 90 väg, som tur var är den inte på. Sonen ringer på mobilen och frågar: hur är det? jag skriker i telefonen vad besiktningen sagt och undrar hur i h-e jag ska hinna det??? både reparation och efterkontroll på ett dygn. Lugn mamma du har 1 månad på dig för efterkontroll. Åk nu direkt till verkstaden och se till att de åtgärdar felet sen kan du besiktiga bilen när du kommer hem. Se bara till att mecken skriver på beskiktningsprotokollet att han fixat det!

Då, fick jag migrän. När jag kliver ur bilen vid verkstaden halkar jag (januari) och sträcker ryggen. Kommer in på kontoret dubbelvikt och med tårar i ögonen frågar jag om han kan titta på bilen NUUUUUUU! ja, men ta det lugnt det här fixar jag säger han. Tar bort hjulet och vänder på kabeln och drar åt muttern..... på 2 minuter. Jag är helt övertygad om att besiktningsmannen hade en Gestapouniform på sig...och njöt av att underkänna mig.

Kan jag skicka räkning på naprapatbesök, migränmedicin och begära en summa för sveda och värk till Besiktningen? samt en woododocka med hundra nålar i till grinollen! Nästa efterkontroll gjorde jag i Östhammar och möttes av en ung glad och trevlig kille.

Tårna som tuggben.....

Av Yvonne Söder - 6 juni 2008 21:56

Mina barn skulle givetvis säga: snål!

Jag säger absolut: ekonomisk!

Jag skulle baka bullar till mina valpköpare. Det blir mycket fika med alla besök. Men det är sisådär 10 år sedan jag bakade bullar. Jag tycker inte om att baka bullar utan bakar hellre småkakor, och dessutom har jag en bästis som är fena på att baka stora fluffiga goda kanelisar så vi brukar byta. Bullar mot kakor! Men vi har ju mycket att göra nu båda två så jag tänkte att jag skulle försöka. Allt gick som smort i början, det jäste fint och bullarna blev lagda i formar. Pärlsocker, skit också! Man ska ju ha pärlsocker! In till närmaste grannen, inte hemma. Nästa granne, inte heller hemma, den tredje var hemma och hade pärlsocker. Väl tillbaka ska man ju pensla dem innan med ägg. Pensel, pensel, ja, visst hade jag en sån! eller? näe det fanns ingen i lådorna. Vad göra? jag kan ju inte gå in till grannen igen, de kan ju tro att jag ALDRIG bakat! utan det blev till att ta den nyinköpta lackpenseln á 62:-kronor från Beckers och pensla bullarna med. Så säg inte att jag inte anstränger mig för Er valpköpare! *smile* Eller bedrar snålheten visheten?

Om det gick åt många bullar? Skulle inte tro det. Jag hade totalt 6 besökare här idag och det gick åt 2....... det var en 11:årig kille som satte i sig dem. Hur kul känns det?

de äter ju ALLT  i den åldern! Nå ja, jag har nu bullar i frysen och JAG tycker de blev jättegoda!

Här under ligger 6 valpar i +24 grader!!!!!



Av Yvonne Söder - 4 juni 2008 00:08

Här kommer en liten filmsnutt på Goldas fina valpar. Det fina bakgrundsljudet står jag och mitt barnbarn Nathalie för ;-)


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards