Direktlänk till inlägg 1 januari 2009

Sista gången......

Av Yvonne Söder - 1 januari 2009 09:14

jag kommer att dryfta detta! för den här veckan.....*ler*

Återigen har det varit en tid av ett rent helvete för katter/hundar/hästar och även dess ägare, som lider med dem. Elsa 7 år (hund) fick en skrämmande raketupplevelse när hon var 3,5 månader, efter det blir hon panikslagen när hon hör raketer/smällare. Hon är idag 7 år men kan inte glömma det som hände. Det här smällandet som pågår från lucia till långt efter nyår är en tid som man fruktar varje år. Man letar efter vänner som bor långt ut i ingenstans och drogar sina djur för att de ska kunna ha det drägligt, men om det pågår under flera veckor och under olika tider på dygnets 24 timmar är det omöjligt att skydda henne.

 

Visste Du att det finns en lag?

Ordningslagen (1993:1617) 

I ordningslagen finns krav på tillstånd för användning av fyrverkerier. Enligt 3 kap. 7 § i denna lag får pyrotekniska varor inte användas utan tillstånd av polismyndigheten,

om användningen med hänsyn till tidpunkten, platsens belägenhet och övriga omständigheter innebär risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person

eller egendom. Tillståndskravet gäller även vid tillfällen där allmänheten kan förvänta sig fyrverkerier, till exempel vid nyår, påsk och valborgsmässoafton, om avfyrandet innebär risk för skada eller någon annan avsevärd störning för personer eller egendom. Enligt Djurskyddsmyndighetens uppfattning föreligger risk för skada eller beaktansvärd olägenhet i många fall med tanke på hur och under vilka omständigheter fyrverkerier vanligtvis används, inte minst mot bakgrund av att bl. a. sällskapsdjur räknas som egendom i detta sammanhang. Enligt 9 § gäller en artonårsgräns för inköp och användning av de produkter som finns till försäljning i detaljhandeln. ”Langning” av fyrverkeriartiklar till personsom inte fyllt 18 år är jämställt med att langa alkohol. 

Om Ni som bor grannar vill avfyra raketer eller smällare kan det underlätta om man får en lapp i brevlådan. Då har man en chans att resa bort under tiden det pågår. Men man har inte en chans när det smäller 24-7 i flera veckor. Är det så, att vi som har det här ”problemet” ska behöva bosätta oss någon annan stans varje år? Har Ni en gång sett ett djurs panik när det skjuts raketer glömmer Ni det aldrig, det lovar jag.  Gå gärna in på www.smallarupproret.se och läs mera.


Igår låg Elsa bakom toaletten mellan 18-22 då jag hämtade henne och lade henne i lilla rummet. Det var aningen lugnare på baksidan av huset. Jag drog ner persiennen och tände "trimlampan" (100w) och satte på radion, högt! Ja, jag vet att man inte kan lura en hunds hörsel men jag inbillar mig att det lindrar lite. Pia och Frida hade lattjolajban hela kvällen. Vi var tom ute och kissade flera ggr och Pia undrade så klart va f-n det var som lät? men inte med rädsla.

Ser ni tassen bakom toan?

Och så här kul hade Frida och Pia!



 
 
Sussie

Sussie

1 januari 2009 12:44

Tack o lov är det värsta över nu. För första gången i mitt liv har jag nu fått en hund som är rädd för fyrverkerier!
Att råka hamna mitt i värsta avfyrningen av jättebomber när man är 10 månader sätter sina spår. Om de som smällde av jättefyrverkeriet ändå hållt sig till tolv-slaget! Näe kl 21.00 tände de på precis utanför vår gräsmatta just när vi var ute för att kissa. Som sagt, den som har varit med när en hund råkar ut för en sån här sak och får fullkomlig panik, den vill ALDRIG vara med om det igen! Det är tur att man är så gammal o klok att man behåller fattningen i ett sånt läge.
Nu jobbar hjärnkontoret för fullt med att fundera ut var vi ska åka iväg någonstans nästa nyår...

http://www.kenneltwix.se

 
Cilla

Cilla

1 januari 2009 15:59

Gott nytt år själv och god fortsättning! jag har oxå en stackars hund som kissat inne i en veckas tid nu för att jag får inte med henne ut, eller om jag drar lite extra hårt i kopplet så går det ju sådär. Men idag har det varit ganska tyst här i Österbybruk iaf.
Kram Cilla

http://cillalindblad.bloggagratis.se

 
Maria o Snoddas

Maria o Snoddas

2 januari 2009 15:38

God fortsättning på det nya året. Visst är det skönt att nyår är över. Snoddas reagerar ingenting på smällarna, vilket är jätteskönt. Jag tycker inte om smällarna, onödiga pengar som går upp i rök, tycker inte ens det är fint att se på, man kan ju llika gärna se på regnbågen om man vill se olika färger på himmelen. Hoppas att vi ses snart Kramar från oss i Märsta

http://www.snoddashemsida.se

 
Sussie igen

Sussie igen

2 januari 2009 21:26

Glömde att önska en GOD FORTSÄTTNING!!!
Kraaam!

http://www.kenneltwix.se

 
Ingen bild

Yvonne S

2 januari 2009 22:09

Åhh, Maria....
Cupen i år igen, hur ska det gå? Jag måste ju bara åka dit!
Kan jag anlita dig som kennelflicka/husa? Eller hur var det med de fackliga förhandlingarna förra året? Strandade de?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Söder - 12 april 2011 20:53

Är en supersöt lite Dp.valp! Hon är så duktig, går ut och kissar och bajsar.... Så är det snöfritt och inte 25 minusgrader ute.... lättare då! Men...... jag skulle mer än gärna se att hon fick en ny familj att flytta till.... Snart! Som tur är ha...

Av Yvonne Söder - 8 april 2011 22:19


Ja, mina kära vänner...... vad ska jag säga..... Ni som känner mig vet att jag inte alltid är rumsren, precis som mina hundar, men jag bara måste!   Inte var dejtingsidorna som jag trodde i alla fall. Vet egentligen inte vad jag förväntade mig me...

Av Yvonne Söder - 7 april 2011 11:45


Inget jag strävar efter att erfara men nu sitter jag här..... Men en osåld valp! Lite is i magen är bra att ha... jag har laddat med ett helt isberg kan jag säga. Jag VET att man ska räkna med detta men när jag väl sitter här ser jag sommaren med...

Av Yvonne Söder - 21 mars 2011 22:24


Det sköter de själva om de är Dv.pinscher.....   Jag har suttit här på kontoret (valprummet) och ska gå ut i köket och sätta på lite kaffe.... DÄR är ALLA hundarna! Pia, Bodil, Sigge (dv.schnauzer på besök) och valparna!!! Spånskivan som är för d...

Av Yvonne Söder - 10 mars 2011 21:54


och jag tror jag har fått till det? Idag flyttade Prinsessan av Norge "Mimmi" till Sala på prov. Jens har skickat bild och mail där de ligger alla i hans soffa och myser. Han har en Schäfer också. Inte var det nåt problem för Mimmi som är van vid s...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards