Direktlänk till inlägg 5 juli 2009

Vad är ett Trim?

Av Yvonne Söder - 5 juli 2009 20:52

Jag ställer mig frågan eftersom jag vid ett flertal tillfällen sett min egen ras, dvärgschnauzer så förskräckligt trimmade eller för den delen klippta och det på ett RIKTIGT TRIM. Men betalat dyrt har de fått gjort! Undermåligt utförda trimningar till hutlösa priser. Allt mellan 500-850:- kronor. Mellan 45 minuter till 6 timmar inlämnade på trimmet. Och när de hämtar hunden undrar ägaren vad de gjort? Ja, det kan man undra? Hur hinna en trimning på 45 minuter? Det säger sig själv hur det blir och 6 timmar, var har hunden suttit då? I en bur? Ingen har fått betala under 500:-

De som jag sett klippta (med maskin) ser bedrövliga ut! De klipper bort luggen, rakar benen! Behåller hårlängden på svansen och klipper skägget lite hur som helst eller inte alls. Och även här till fantasipriser för ett jobb som tar ca en timme inklusive bad! Som för övrigt sällan erbjuds. Ska inte det ingå? Att jag får tillbaka min hund ren och fin? 

En del av dem som varit inlämnade för trimning har sett bedrövliga ut! För lite eller dåligt ryckt, Ingen eller dåligt kammad underull "glömda öron", taskigt klippta ben och/eller skägg. Hackig rakning på bröst och rumpa, rakat huvud! Ingen badning! och sedan är det bara att hysta fram ett FLERTAL hundralappar!

Jag VET att jag sticker ut hakan rejält men jag tycker det är för j-igt att de skörtar upp hundägarna på det här viset för att det finns möjlighet. Det finns för få trimmare helt enkelt! Vill du ställa ut din hund och få hjälp med trimningen slutar utställningskarriären med att "det blir för dyrt med trimningen" för då ska de lämnas in flera ggr och för dyra pengar. Ja, jag vet att det krävs mycket jobb med en utställningspäls. Men det känns som om de "passar på" att pungslå kunden. Det finns ett uttryck som passar bra:

-tillgång och efterfrågan- Just det! Efterfrågan på trimmare är stor och tillgången är liten därav de "uppkomlingar" som gör urusla jobb och passar på att göra storkovan.


Och Ni som är uppfödare: försök att hjälpa Era valpköpare. Om Ni inte själva har tid så försök att hålla kurser och LÄR DEM GRUNDERNA, de som vill ha en trevligt trimmad dvärgschnauzer. Givetvis mot betalning. Jag har sett FÖR många "fult trimmade" för FÖR dyra pengar och fått FÖR många telefonsamtal från ledsna valpköpare för att kunna vara tyst!



 
 
Ingen bild

Yvonne S

5 juli 2009 21:30

Glömde säga att detta gäller inte bara i Uppland där jag bor! Utan från näst intill hela landet!

 
Ulla

Ulla

5 juli 2009 23:41

Jag håller med dig!Frågan är -vad är rimligt att ta betalt för ullkamning + trim? Att trimma en badad och väl ullkammad ds är nästan ett nöje men tar ändå sin tid. Det finns, precis som du skriver, alldeles för få kunniga trimmare av ds. Hur ska vi råda bot på detta? Jag har fantastiska valpköpare som sköter det mesta själv, men hur ska de som INTE har haft hjälp av sin uppfödare (av olika anledningar)göra? Är trimmare ett framtids yrke kanske?

Ulla

http://www.xjar.nu

 
Syrran

Syrran

5 juli 2009 23:46

Kanonbra att du tar upp det! Har ju själv sett en del av dessa "iordninggjorda" hundar som matte/husse betalt dyra pengar för. För jäkligt är vad det är!
Kanske borde finnas någon slags klipp-/trimkontrollant? Precis som det finns kontrollanter för allt möjligt annat?
Ja inte vet jag men trist är det att en del ska sko sig på andra genom att göra dåliga jobb men ta BRA bra betalt!
PoK :)

http://bullmamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Malin Olsson

6 juli 2009 10:08

Skönt att vara hemma igen kan jag tro!! Härligt att höra att din svärson är bättre oxå. Jag tänker på er!!

Håller med dig till fullo Yvonne!! Jag fick otroligt bra hjälp av min uppfödare, Åsa Thorstensson, när vi köpte Märta. Fastän att vi har nästan 60 mil till Åsa, så har vi med hjälp av telefon och internet kunnat få hjälp, tips och råd. Märta hade hunnit bli tio veckor innan vi kunde hämtade henne och Åsa hade redan gjort henne till schnauzer. Bra för mig, då det fanns tydliga linjer att följa.

Jag har sett så många "fördärvade" ds här i stan. Det mesta beror på att det finns en som trimmar och hon säger till alla att hundarna har så dålig päls att den måste klippas. Det kan väl ändå inte vara möjligt!!! Vilket trams! Tror fanken att det går mycket fortare att klippa med maskin än att trimma. Lättförtjänta pengar är bara vad det handlar om. Tänk om hon istället hade engagerat sig och berättat hur viktigt det är att alla skrapar ull och sköter sina hundar. Blä vad arg jag blir när jag tänker på det.

Skönt att få det sagt ;) Ha det så gott! Kram/Malin

 
Ingen bild

Yvonne S

6 juli 2009 13:05

Ulla: Ja, vad göra? Kanske fånga upp våra valpköpare mer än vi gör? Viktigt att göra god reklam för vår uppfödning! Trevliga och snygga hundar, inte alltid champions som är de bästa!

Malin: Bra uppfödaransvar! kallar jag det! har nog hört hur duktig du är! *ler*

 
Maria o Snoddas

Maria o Snoddas

6 juli 2009 17:13

Trim, är det att trimma en moppe eller ? nä bara skämtar, som vanligt läser jag din roliga blogg regelbundet och vill kommentera lite. Håller helt med att en ds ska trimmas,jag tycker att bara kamma ull ger reslutat. Ett tips boka några dagar med din uppfödare, fastän de ev bor långt borta, så man kan lära sig själv, det lönar sig ekonomiskt i längden...

http://www.snoddashemsida.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Söder - 12 april 2011 20:53

Är en supersöt lite Dp.valp! Hon är så duktig, går ut och kissar och bajsar.... Så är det snöfritt och inte 25 minusgrader ute.... lättare då! Men...... jag skulle mer än gärna se att hon fick en ny familj att flytta till.... Snart! Som tur är ha...

Av Yvonne Söder - 8 april 2011 22:19


Ja, mina kära vänner...... vad ska jag säga..... Ni som känner mig vet att jag inte alltid är rumsren, precis som mina hundar, men jag bara måste!   Inte var dejtingsidorna som jag trodde i alla fall. Vet egentligen inte vad jag förväntade mig me...

Av Yvonne Söder - 7 april 2011 11:45


Inget jag strävar efter att erfara men nu sitter jag här..... Men en osåld valp! Lite is i magen är bra att ha... jag har laddat med ett helt isberg kan jag säga. Jag VET att man ska räkna med detta men när jag väl sitter här ser jag sommaren med...

Av Yvonne Söder - 21 mars 2011 22:24


Det sköter de själva om de är Dv.pinscher.....   Jag har suttit här på kontoret (valprummet) och ska gå ut i köket och sätta på lite kaffe.... DÄR är ALLA hundarna! Pia, Bodil, Sigge (dv.schnauzer på besök) och valparna!!! Spånskivan som är för d...

Av Yvonne Söder - 10 mars 2011 21:54


och jag tror jag har fått till det? Idag flyttade Prinsessan av Norge "Mimmi" till Sala på prov. Jens har skickat bild och mail där de ligger alla i hans soffa och myser. Han har en Schäfer också. Inte var det nåt problem för Mimmi som är van vid s...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards