Alla inlägg den 23 mars 2010

Av Yvonne Söder - 23 mars 2010 19:34

Jag anser att när vecka 3 passerat i en valps liv hos uppfödaren börjar det hända saker. De hör.... ser..... viftar på svansen.....äter valpfoder.... och försöker leka med sina kompisar på vingliga ben. Jag har fått märka de 4 svart/silver valparna för de har varit så lika. Nu har de nagellack på olika ställen så jag kan se vem som gör vad. En annan sak som jag tycker om är att para ihop "rätt" valp med "rätt" valpköpare. Hitintills tycker jag att jag har lyckats pricka rätt och de är nöjda med sina små hundar.

Jag har några ytterst få gånger mötts av en syrlig eller lite stött kommentar att de inte får "välja själva" vilken valp de vill ha? å varför då då?  

Då brukar jag förklara så här:

- "valpen kom fram till mig och valde mig". Det är gammalt och förlegat för det är just den valpen som just den dagen är vaken och framåt. Nästa gång du kommer kanske den ligger och sover?

- Jag lever med valparna dygnet runt i 8 veckor. Jag ser deras egenskapar danas i valplådan och kan tex se att lille "Göran" visar sig vara en försiktig liten hund och kanske passar bäst hos det äldre paret? Och tuffa "Gurra" som slåss med sina bröder och morrar vid matbordet och är allmänt störig, kanske ska till 3-barns familjen? Är någon mycket ute i naturen? intresserad av utställning? Agility? Lydnad? Vad har man för fritidsintressen? Hur bor man? Många är de egenskaper som ska vägas in och syftet är givetvis att det ska bli så bra som möjligt.


 Så känn Dig inte kränkt utan känn Dig hedrad att Du

får en valp utvald speciellt till DIG!


  

Den här bilden har jag "stulit" från nätet

för att den är så bedårande!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards